Al 63.000 gebruikers van MyVivium! Dit zijn de belangrijkste bevindingen & handige reminders - Vivium informeert
Al 63.000 gebruikers van MyVivium! Dit zijn de belangrijkste bevindingen & handige reminders
Op 19 april werd de tweede fase van MyVivium gelanceerd. Uw klanten kunnen voortaan de gegevens over hun particuliere Life-contract raadplegen, zoals hun gespaarde vermogen en de verdeling van hun vermogen over tak 21-rentevoeten en tak 23-fondsen. Daarnaast vinden ze documenten als hun fiscale attesten en jaaroverzichten op MyVivium. De lanceringscommunicatie vindt u hier terug.
De feedback die we sindsdien mochten ontvangen van de makelaars was vrijwel unaniem: een zeer positieve evolutie! Daarnaast ontvingen we tal van suggesties voor nieuwe functionaliteiten, die we graag ter harte nemen. Hieronder ontdekt u de belangrijkste bevindingen zes weken na lancering, plus enkele toekomstplannen.
63.000 registraties, 575.000 paginaweergaven
Sinds het versturen van de communicatie rond de fiscale attesten, vanaf 19 april, tellen we in totaal maar liefst 63.000 geregistreerde gebruikers op MyVivium. Deze gebruikers raadplegen in groten getale de klantenzone, inclusief pagina’s met nieuwe functies. In totaal telt MyVivium sinds 19 april 575.000 paginaweergaven.
En dit is nog maar het begin! Klanten met enkel een 4P-contract ontvingen nog geen communicatie rond MyVivium. Bovendien moeten de IPT-contracten nog worden toegevoegd. Het gebruikersaantal zal dus nog sterk blijven stijgen.
Enkele andere interessante inzichten in het gebruik van MyVivium (cijfers op 25 mei)
- Van het totaal aantal gebruikers is 41,9% nieuwe gebruiker. 58,1% had reeds een account. De nieuwe functionaliteiten gaven dus voor heel wat klanten de doorslag om te registreren.
- Een meerderheid van 53% van de gebruikers is man, tegenover slechts 37,7% vrouw. 9,3% gaf de identiteit niet mee.
- 90,5% van de gebruikers logt in met itsme. De overgrote meerderheid dus, tegenover 5,4% met eID en 4,1% met gebruikersnaam en wachtwoord.
MyVivium wordt 54,5% van de tijd op smartphone geraadpleegd, tegenover 44,2% van de tijd op desktop. Tablets worden nauwelijks gebruikt.
De verdeling over de leeftijden van gebruikers is als volgt:
- < 25 jaar: 1,8%
- 26-35 jaar 13,5%
- 36-45 jaar: 17,4%
- 46-55 jaar: 27.5%
- 56-65 jaar: 36,1 %
- 65+: 3,7%
De belangrijkste conclusie is: hoe ouder de klant, hoe meer interesse voor MyVivium. Dit geldt tot aan de pensioenleeftijd. Na 65 krijgen de meeste klanten hun pensioen uitbetaald en valt hun interesse weg. We verwachten dat dit verandert wanneer meer klanten met een 4P-contract registreren (zij werden nog niet aangeschreven rond de nieuwe functionaliteiten).
Hoe zit het bij de MyVivium helpdesk?
In totaal had onze MyVivium helpdesk minstens 1.300 keer contact met klanten rond het gebruik van MyVivium.
Verreweg de meeste klantvragen (87%) gaan ofwel over inloggen, ofwel over de voorkeur om het attest op papier te ontvangen. Al deze vragen worden door onze diensten naar behoren afgehandeld.
Klantdocumenten Life: nuttige reminders
Naar aanleiding van de recente communicatie ontving u als makelaar wellicht tijdelijk meer vragen rond klantdocumenten. Hier zijn enkele handige zaken om te onthouden:
Welke documenten worden exact per post gestuurd en welke zijn enkel beschikbaar op MyVivium?
Het antwoord hangt af van het type klant én het type document:
- Voor de polissen Pensioensparen en Langetermijnsparen kregen klanten geen papieren fiscaal attest meer. Deze attesten zijn namelijk reeds beschikbaar in de belastingaangifte doordat Vivium ze verplicht via Belcotax moet doorsturen.
- Wie uitdrukkelijk vroeg om toch een papieren attest te ontvangen, ontving dat en zal dat ook de volgende jaren ontvangen.
- Voor polissen VAPZ en POZ geldt: wie zich registreerde op MyVivium, ontving zijn bewijs premiebetaling niet op papier. Wie zich nog niet registreerde ontving het wel op papier.
- Alle jaaroverzichten worden in 2023 per post verstuurd, óók wanneer een klant is geregistreerd op MyVivium. Zoals vorig jaar zullen ze ook digitaal te bekijken zijn in MyVivium.
Wat doet u wanneer een klant aangeeft, al zijn documenten op papier te willen blijven ontvangen?
U mag de klant in dat geval vragen om te e-mailen naar myvivium@vivium.be met dit verzoek en de vermelding van zijn of haar naam, voornaam en geboortedatum. Wij sturen dan de documenten voor dit jaar na, en zorgen dat vanaf volgend jaar de klant automatisch alles terug op papier krijgt.
Gelieve deze procedure enkel aan individuele klanten, op hun eigen verzoek, te communiceren. Het is niet de bedoeling om proactief deze aanvraag te doen voor (een deel van) uw klantenbestand.
Waar vindt u, indien toch nodig, de documenten van uw klant terug?
Een klant die u om documenten Life vraagt, moedigt u best aan om te registreren op MyVivium en ze zelf terug te vinden. Maar zijn of haar fiscale attesten en overzichten premiebetaling vindt u ook steeds terug op V-Connect onder: Administratie > Documenten > Bewijzen premiebetaling.
Ook de jaaroverzichten van uw klanten vindt u op V-Connect terug en wel hier:
- Voor 2P en 3P: Administratie > Documenten > Certificaat / Pensioenfiche
- Voor 4P: Administratie > Documenten > Financieel overzicht
Tips om uw klant ondersteunen bij het gebruik van MyVivium
- Is uw klant niet zeker hoe hij/zij precies op MyVivium geraakt? MyVivium is momenteel enkel via een webadres te raadplegen, dus niet via een mobiele app. Het gemakkelijkste is om uw klant het webadres te sturen: my.vivium.be/nl. U vindt hier ook een document met een klikbare banner en een QR-code om te gebruiken op uw papieren communicatie.
U kunt uw klanten wijzen op de mogelijkheid om een bladwijzer aan te maken binnen hun browser en/of een snelkoppeling op hun bureaublad. Een snelkoppeling maken kan overigens ook op het home-scherm van hun smartphone zodat ze met 1 druk toegang krijgen. Dat werkt als volgt:
Met Chrome (Android):
- Open my.vivium.be/nl en log in.
- Druk op de drie puntjes rechts bovenin.
- Druk op Toevoegen aan startscherm.
- Voer de naam in: MyVivium
- Druk op Toevoegen
- Druk nogmaals op Toevoegen. De snelkoppeling is nu toegevoegd aan het startscherm.
Met Safari (iOS):
- Tik terwijl de website is geopend op
in de menubalk.
- Scrol omlaag in de lijst met opties en tik vervolgens op 'Zet op beginscherm'.
- Heeft uw klant vragen over het platform MyVivium die u niet kunt beantwoorden? De snelste manier om geholpen te worden is door te mailen naar onze specialisten via myvivium@vivium.be. Is e-mailen geen optie, dan kan uw klant bellen naar 02/406 87 09.
Om zoveel mogelijk van uw klanten te laten genieten van de nieuwe functionaliteiten, kunt u nog altijd de e-mailgegevens van uw klanten doorgeven aan Vivium via een eenvoudige procedure. Contacteer ons op clientdataquality@vivium.be, wij helpen u verder op weg.
Welke ontwikkelingen binnen MyVivium mag u de komende tijd verwachten?
Er staan heel wat functionaliteiten op onze verlanglijst, mede dankzij uw input. Onze twee grote prioriteiten voor de komende tijd zijn:
- Alle klassieke contracten uploaden naar Life-Connect, zodat de contractdetails ook beschikbaar worden in MyVivium.
- De contractdetails voor IPT-contracten beschikbaar maken in MyVivium.
Voor de concrete timing van deze ontwikkelingen hoort u binnenkort van ons. Ook rond functies binnen Non-Life houden we u op de hoogte.
Bedankt om de evolutie van MyVivium mee te ondersteunen!
Hiermee zetten we mooie stappen richting een optimale dienstverlening aan de klant. Hebt u vragen of suggesties? We horen graag uw input om MyVivium verder te verbeteren. Uw accountmanager staat voor u klaar.
30 mei 2023