Klantenzone MyVivium evolueert grondig: dit is wat u moet weten - Vivium informeert
Klantenzone MyVivium evolueert grondig: dit is wat u moet weten
In 2022 lanceerden we MyVivium, de online klantenzone waar de verzekeringsnemer kan inloggen en informatie over zijn contracten kan terugvinden. Vorig jaar startten we met enkele documenten die horen bij een levensverzekering: het fiscaal attest en het jaaroverzicht.
Dit jaar gaat MyVivium een volgende fase in. In 2023 zal een klant heel wat info over zijn particuliere Life-contract kunnen raadplegen waaronder:
- het huidige totaal gespaarde/belegde vermogen
- de verdeling van deze vermogens over verschillende rentevoeten (tak 21) en fondsen (tak 23),
- spaardoelen en premies,
- aanvullende waarborgen.
Hiermee komt MyVivium tegemoet aan een behoefte die door zowel makelaars als hun klanten spontaan vernoemd wordt in ondervragingen: op elk moment het opgebouwde vermogen bij Vivium raadplegen.
Voor de informatie die wordt getoond in MyVivium geldt een belangrijk principe: ze moet eenvoudig en transparant zijn én gebaseerd zijn op de contractinformatie die ú kunt raadplegen via Life-Connect.
In deze communicatie vertellen we u graag uitgebreid over deze nieuwe functionaliteiten:
- Overzicht van de nieuwe functionaliteiten in MyVivium
- Welke contracten worden weergegeven?
- Belangrijkste voordelen van de nieuwe functies
- Welke functionaliteiten mag u in een latere fase verwachten?
- Hoe wordt uw klant geïnformeerd?
- Onze belofte: enkel informatieve communicatie
- Welke ondersteuning wordt er voorzien voor de klant?
- Welke vragen mag u verwachten?
- Hoe kunt u helpen om de adoptiegraad van MyVivium te verhogen?
Overzicht van de nieuwe functionaliteiten in MyVivium
Voor een snel overzicht van de nieuwe functionaliteiten bekijkt u de volgende video:
Hieronder overlopen we de nieuwe functionaliteiten nog eens aan de hand van screenshots.
Nieuwe lay-out van de homepage met gedeelte ‘Mijn overzicht’ aan de rechterkant
‘Mijn overzicht’ geeft Vivium’s verschillende verzekeringsdomeinen weer. Momenteel is enkel het domein Financiële zekerheid klikbaar, de andere domeinen worden getoond in grijs. De klant klikt op een verzekeringsdomein voor meer productinformatie en bekijkt zo in MyVivium makkelijk zijn Life-contracten.
Financiële zekerheid
Dit scherm is opgedeeld in twee delen: Vermogensopbouw en Vermogensbescherming. Het deel Vermogensopbouw bevat een blok voor Pensioen (zijnde contracten in de tweede en derde pijler) en een voor Sparen & beleggen (vierde pijler). In deze blokken ziet de klant reeds zijn totaal gespaarde bedrag. Het deel Vermogensbescherming bevat de aanvullende waarborgen. Als uw klant geen product in de verzekeringscategorie heeft, is het blok grijsgekleurd.
Pagina met de contracten binnen een categorie
Hier vindt de klant zijn pensioenproducten in tweede en derde pijler, met vermelding van het jaarlijkse spaardoel, het totaal gespaarde bedrag, en een uitsplitsing in tak 21 en tak 23. De klant kan per contract kiezen om zijn documenten te raadplegen of meer details te bekijken.
Contractdetails
Als we nu zouden doorklikken op de knop ‘Details’ bij het product Pensioensparen dan zien we de belangrijkste contractgegevens, plus de verdeling over verschillende rentevoeten en fondsen. Achter elk fonds staat een link die verwijst naar meer info op onze fondsenpagina, daar kan de klant zijn fonds klikken om de informatie en prestaties ervan te bekijken.
Daaronder volgt informatie over de aanvullende waarborg(en) en de optie om rechtstreeks naar de betrokken documenten te gaan:
Contact & Help-pagina
Hier vindt de klant een antwoord op de meest gestelde vragen, handig ingedeeld per categorie. Heeft de klant vragen over zijn contract, wenst hij een aanpassing te doen of wenst hij advies, dan vindt hij de gegevens van zijn makelaar aan de rechterkant van het scherm. Een klant die meerdere makelaars heeft voor zijn Life-contracten, krijgt ook al deze makelaars te zien.
Mijn Profiel-pagina
Klikt de klant bovenaan rechts op zijn naam, dan ziet hij zijn persoonlijke en contactinformatie op de profiel-pagina. De klant kan hier zelf zijn gegevens aanpassen. Dit wordt gesynchroniseerd met Life-Connect.
Welke contracten worden weergegeven?
Om een contract te kunnen weergeven in MyVivium moet het aan twee voorwaarden voldoen:
- Het contract zit in Life-Connect. Dit wil zeggen dat momenteel alleen Universal Life-contracten worden weergegeven.
- Het is een contract afgesloten door een natuurlijk persoon.
Dit betekent:
- Klassieke contracten worden niet weergegeven. In de loop van 2023 worden al deze contracten geüpload naar Life-Connect en worden deze ook zichtbaar.
- Contracten VAPZ, POZ, Pensioensparen, Langetermijnsparen en Niet-fiscaal sparen zijn momenteel raadpleegbaar; contracten Jeugdsparen en IPT nog niet. In een volgende fase zullen ook contracten van rechtspersonen beschikbaar zijn.
Contracten Non-Life worden momenteel niet weergegeven. Ook deze worden in een latere fase opgenomen.
Belangrijkste voordelen van de nieuwe functies
Ten eerste maakt Vivium zo een digitale inhaalslag. De klant is al verschillende jaren gewend om zijn bankgegevens op elk moment te kunnen raadplegen. Nu kan dat ook voor zijn vermogen bij Vivium. Het is een extra service die u uw klanten kunt aanbieden.
In het geval van klanten die bijzonder betrokken zijn bij de ontwikkeling van hun vermogen en dit graag nauw opvolgen, bespaart MyVivium u als makelaar kostbare tijd en energie doordat hij de gegevens direct online terugvindt.
Tenslotte is MyVivium een kans om de minder betrokken klant, meer te interesseren voor zijn portefeuille bij Vivium, wat ook commerciële opportuniteiten voor u met zich mee kan brengen.
Welke functionaliteiten mag u in een latere fase verwachten?
Zoals hierboven vermeld, zijn onze prioriteiten voor de volgende fase van MyVivium:
- Het opnemen van IPT-contracten.
- Het opnemen van contracten Non-Life (in fases, per domein).
Op dit moment is er geen link tussen MyVivium en MyBroker. Er wordt momenteel wel naar gekeken om dit mogelijk te maken in een volgende versie.
We houden u op de hoogte over de timing van deze functionaliteiten.
Hoe wordt uw klant geïnformeerd?
In 2023 zijn er twee grote communicatiemomenten, waarop we klanten stimuleren om MyVivium te gebruiken:
- Vanaf 19/4 informeren we de klant dat zijn fiscaal attest klaarstaat in MyVivium. Het attest wordt dus niet langer rechtstreeks naar de klant gestuurd*. In deze communicatie vermelden we ook de nieuwe functionaliteiten rond de contractdetails. Deze communicatie gebeurt via e-mail en per post (wanneer we niet over het e-mailadres beschikken). Klik hier om deze communicatie naar klanten te bekijken.
- Vanaf eind juni ontvangen alle klanten hun jaaroverzicht per post. In de begeleidende brief roepen we op om het jaaroverzicht ook te raadplegen in MyVivium en er de nieuwe functionaliteiten te ontdekken.
* In 2022 gaven enkele klanten uitdrukkelijk aan hun fiscaal attest in alle geval per papier te willen ontvangen. Wij hebben hen ondertussen een papieren attest bezorgd.
Onze belofte: enkel informatieve communicatie
De bovenstaande klantencommunicatie is zuiver informatief van aard en dat zal zo blijven. De visie van Vivium is uitdrukkelijk om een makelaarsmaatschappij te blijven en alle commerciële communicatie en initiatieven over te laten aan de makelaar. Onze belofte wordt onderstreept door het charter dat op 14/3/2023 werd ondertekend door de federaties.
Welke ondersteuning wordt er voorzien voor de klant?
We voorzien binnen MyVivium een uitgebreide FAQ met veelgestelde vragen. Deze zijn ingedeeld per categorie waaronder: gebruik van het platform, weergave van de contractdetails, verzekeringstechnische vragen, en categorieën per product.
Vindt de klant geen antwoord op zijn vraag, dan vindt hij een e-mailadres en telefoonnummer terug waarmee hij bij een speciaal voor MyVivium in het leven geroepen MyVivium Helpdesk terechtkomt. Deze helpdesk zal een antwoord geven op technische vragen, en de klant naar u doorverwijzen voor info over zijn contract.
Welke vragen mag u verwachten?
Voor vragen rond zijn contract en advies, verwijzen we de MyVivium-gebruiker door naar zijn makelaar. U zou op bovenstaande communicatiemomenten dus een licht verhoogd aantal klantvragen kunnen krijgen, die te maken hebben met advies rond of een aanpassing van een Life-contract.
Hoe kunt u helpen om de adoptiegraad van MyVivium te verhogen?
Om zoveel mogelijk van uw klanten te laten genieten van deze nieuwe functionaliteiten, en de functies die nog komen, kunt u twee dingen doen:
- De e-mailgegevens van uw klanten doorgeven aan Vivium via een eenvoudige procedure. Wanneer wij over het e-mailadres van een klant beschikken, kunnen wij hem per e-mail attent maken op MyVivium, wat de kans groter maakt dat hij een account aanmaakt. Contacteer ons op clientdataquality@vivium.be, wij helpen u verder op weg.
- Uw klanten rechtstreeks attenderen op MyVivium op sleutelmomenten, zoals het afsluiten van een nieuw contract Life, en de daaropvolgende contactmomenten. U kunt hen op zo’n moment rechtstreeks verwijzen naar MyVivium.
Op naar een succesvol MyVivium!
We vertrouwen erop dat u net zoveel als wij, gelooft in de meerwaarde van een platform als MyVivium, en bedanken u nu alvast voor al uw inspanningen om het mee tot een succes te maken.
Hebt u nog vragen, of suggesties? Uw accountmanager staat tot uw beschikking.
12 april 2023