Optimaliseer nog voor 31 december de IPT van uw klanten in Life-Connect

Het einde van het jaar komt snel dichterbij, en in deze eindejaarsperiode gaat uw aandacht als makelaar in Life volop naar de 80%-optimalisatie van de contracten IPT. De afgelopen jaren heeft de fiscus met enkele ingrepen in de berekeningswijze het jaarlijkse proces behoorlijk hertekend. Daarom zetten we graag voor u de zaken terug op een rij, zodat u uw zelfstandige klanten optimaal kan adviseren. We geven u enkele tips en tricks, om de piek tijdens de eindejaarsperiode zo vlot mogelijk te laten verlopen.

Welke klanten kunt u selecteren voor een Campagne 80% Optimalisatie IPT?

Enkel de actieve Universal Life-contracten in uw portefeuille die in Life-Connect consulteerbaar zijn, worden opgepikt wanneer u deze campagne opstart.

De volgende contracten worden uitgesloten en kan u ook niet toevoegen aan een 80%-campagne:

  • Contracten in hun laatste jaar
  • Contracten in schade
  • Contracten in spreiding
  • Contracten die al werden toegevoegd in een andere nog actieve campagne

Hoe selecteert u klanten voor de Campagne 80% Optimalisatie IPT?

Het is belangrijk om vooraf te controleren of de nieuwe contracten (vanaf 2022) die u wenst te optimaliseren, zeker meegenomen worden in de campagne die u opstart.

Duid voor al uw klanten met een lopend IPT-contract op klantniveau de opt-in 'campagne 80% optimalisatie’ aan in Life-Connect. Om dit proces makkelijker te maken, vinkt u deze optie het best standaard aan als u nieuwe productie doet in Life-Connect. Zo weet u zeker dat uw klant met een IPT-contract standaard wordt opgenomen in de jaarlijkse ‘campagne 80% optimalisatie’.

Met welke punten moet u verder rekening houden?

Contracten waarvan de premie de voorbije jaren vastgezet werd op 25 euro
Deze worden niet systematisch uitgesloten. Als na een nieuwe berekening er nog steeds oververzekering blijkt te zijn, zal Life-Connect het advies geven om dit contract premievrij te zetten. Als de klant echter zijn contract onveranderd wil verderzetten, dan is dit toegelaten en dient u de premievrijzetting niet door te voeren. 

Dit houdt wel in dat geen enkele andere aanpassing mogelijk is aan het contract. Wilt u toch het contract wijzigen, bijvoorbeeld de hoogte van de arbeidsongeschiktheidsrente verhogen, dan kan dit via een overdracht naar een stand-alone Gewaarborgd Inkomen, al dan niet in combinatie met koppelkorting met een VAPZ.

Klassieke polissen IPT of groepscontracten
Via een offerte of nieuwe zaak kunt u een 80%-optimalisatie uitwerken voor deze klanten.
In geval van oververzekering bij een klassiek contract, neemt u contact op met onze back-office. 

Polissen in spreiding
Uw accountmanager kan u meer inzicht geven in deze contracten als u voor bepaalde klanten een optimalisering wil doorvoeren. Het spreidingsmechanisme wordt in 2025 niet meer actief aangeboden. 

Opgelet: Bij contracten waarbij het spreidingsmechanisme net afgerond is, zal Life-Connect geen rekening meer houden met dit mechanisme en wanneer u voor “vorige vervaldag” kiest eventueel een terugstorting voorstellen. Deze zullen we niet uitvoeren vermits het om overgedragen premies gaat.

Wat kunt u doen om tijdens de eindejaarspiek zo vlot mogelijk te werken?

Om fiscaal aftrekbaar te zijn, moeten fiscale voorstellen met ingangsdatum 2024 afgewerkt en betaald te zijn vóór eind december 2024. De bijzondere voorwaarden moeten effectief uitgegeven zijn en de verschuldigde premies moeten in december betaald worden. Voorstellen die door onze back-Office verder afgewerkt moeten worden (medische acceptatie), verwerken we uiteraard met een correcte aanvangsdatum.

  • Vergeet dus niet in Life-Connect steeds op “Contract uitgeven”, “Bijvoegsel starten” of “Uitbetaling aanvragen” te klikken, anders is de aanvraag niet zichtbaar voor verdere verwerking door onze back-office-diensten.
  • Zorg ervoor dat de premies tijdig betaald zijn. U bezorgt best de betalingsuitnodiging voor de eerste premie en “inhaalpremie” of “koopsom” zelf aan uw klant. Deze gebeuren altijd via overschrijving. Het ‘Betalingsinformatie-document’ vindt u in Life-Connect. Vivium stuurt dus deze uitnodiging niet zelf, maar bij niet-betaling volgt er wel een rappel via de post. De domiciliëring wordt pas opgevraagd vanaf de eerstvolgende premie.
  • Maakt u in december een nieuwe zaak aan met de ingangsdatum nog in 2024? Pas de ingangsdatum dan manueel aan. Life-Connect neemt immers standaard de eerste dag van de volgende maand als ingangsdatum.
  • Gebruik zo veel mogelijk de opties voor digitale handtekening (e-sign) in Life-Connect voor de ondertekening door klanten. Zo verloopt het proces van de nieuwe contracten of bijvoegsels optimaal. Verzeker u dat uw klant alle velden op het document tekent, hij moet doorscrollen tot het einde van het document. Als dat niet gebeurt, blijft het document ongetekend.
  • En tenslotte, laat het leven-gedeelte van een contract alvast apart in voege gaan (via partiële acceptatie).  Zo vermijdt u vervelende situaties als de medische acceptatie niet onmiddellijk kan gebeuren.

Handig om te weten: hoe bekijkt u de niet-gestorte premies voor 2024? 

Enkel premies die in de loop van dit jaar werden gestort, leveren een belastingvoordeel op voor uw klanten in het aanslagjaar 2025 (inkomsten 2024). Aan u om uw klanten hierop te wijzen.

Betaling voor 31 december omwille van de fiscale aftrek is trouwens niet alleen van toepassing voor IPT-polissen maar ook voor contracten (S)VAPZ, POZ, Langetermijnsparen en Pensioensparen! 

Op V-Connect vindt u op de homepage in de rechterkolom een link naar de ‘Onbetaalde premies - Life’. In december wordt deze lijst meermaals geüpdatet.

Meer informatie plus de maximaal aftrekbare premies in 2024 vindt u hier.

Tot slot: een herinnering rond het UBO-register

Als verzekeringsmakelaar bent u verplicht het UBO-uittreksel toe te voegen wanneer u een polis onderschrijft van een rechtspersoon.

Waar kunt u dat terugvinden:

  • Vraag het uittreksel op bij uw klant.
  • Haal het uittreksel zelf uit het UBO-register volgens de gebruikershandleiding.

Hebt u nog geen toegang tot het UBO-register? Vraag het gratis aan.

Als verzekeringsmakelaar moet u de antiwitwaswetgeving naleven en bent u een onderworpen entiteit, waardoor u dus gratis toegang kunt aanvragen voor het register. Stuur daartoe een e-mail naar ubobelgium@minfin.fed.be. 

Let op, niet iedereen binnen uw organisatie krijgt automatisch toegang. U zult werknemers de juiste rol moeten toekennen.

Meer informatie vindt u op de website van de FOD Financiën.

Hebt u nog vragen?

Contacteer uw account manager of het Service Centre Life via het nummer 03 244 40 44. Zij helpen u graag verder.

We wensen u een succesvolle eindejaarsperiode toe!

20 november 2024