Optimalisaties en wijzigingen in Life-Connect (juli)

Wij brengen u graag op de hoogte van een aantal optimalisaties en wijzigingen die recent werden toegevoegd aan Life-Connect. Zo kunt u nu bij de offerte een fiscale rendementsberekening downloaden en zijn er verschillende administratieve processen geoptimaliseerd.

Fiscale rendementsberekening (financieel plan) als bijlage bij de offerte

Bij fiscale spaarplannen is fiscaliteit een belangrijk verkoopargument. Om u hierbij te ondersteunen, kan u vanaf vandaag naast de offerte ook een bijlage met het fiscaal rendement downloaden in Life-Connect.

Dit document berekent het nettorendement van een spaarplan uitgaande van de neutrale rendementsprognoses in de offerte. Hierbij wordt rekening gehouden met:

  • Het fiscaal (en sociaal) voordeel op de premie
  • De (para)fiscale afhoudingen op het eindkapitaal

Op deze manier krijgt de klant een duidelijk beeld van de reële opbrengst van het spaarplan (voorbeeld langetermijnsparen). Deze bijlage wordt automatisch gegenereerd bij het aanmaken van een offerte in de 2e of 3e pijler, behalve bij:

  • Polissen RIZIV of Sociaal VAPZ
  • Polissen pensioensparen of langetermijnsparen waarbij de verzekerde ouder is dan 55 jaar 
  • Polissen IPT met een back-service premie 

Voor polissen IPT zonder back-service premie wordt naast een rendementsberekening ook een vergelijking gemaakt tussen sparen via IPT of een verhoging van de bezoldiging. Zaakvoerders (en boekhouders) vergelijken het aanleggen van een pensioenreserve via een IPT echter ook graag met de aanleg van een liquidatiereserve. Aangezien deze vergelijking (nog) niet werd opgenomen, hebben we als alternatief deze 2-pager ontwikkeld. In dit document met cijfervoorbeeld vindt u een vergelijking van beide systemen.

Default producentennummer via Accountinstellingen

Vanaf nu is het mogelijk om een default producentnummer kiezen via de Accountinstellingen in Life-Connect. Tot op heden werd het hoofdproducentennummer standaard vermeld en moest de zaak bij een fout opnieuw worden opgesteld.

Optimalisaties en wijzigingen van administratieve processen in Life-Connect

Wijziging van begunstigde

  • Vanaf nu kunt u dit proces in één keer volledig digitaal afwerken.
  • E-signing is vanaf nu mogelijk bij de wijziging van de begunstigde.

Toevoegen aannemende begunstigde

  • Bij het toevoegen van de aannemende begunstigde in Life-Connect krijgt u voortaan de boodschap dat de maatschappij contact zal opnemen met de aannemende begunstigde. U hoeft dit vanaf nu niet meer zelf te doen.
  • Als de aannemende begunstigde wordt toegevoegd, zal Life-Connect u een aantal vragen stellen rond de bestemming van het hypothecair krediet. Dit is zo voorzien om na te gaan of een fiscaliteit zoals LTS hiervoor in aanmerking komt of voor een correcte taxatie van pensioenkapitaal op einddatum. 
  • Voor de ondertekening is e-signing is vanaf nu mogelijk.

Wijziging identiteitskaartnummer

Bij de wijziging van een ID-kaartnummer zal Life-Connect u vragen om het document onmiddellijk op te laden om de wijziging in het systeem door te voeren. Indien die niet gebeurt, kan de wijziging niet worden doorgevoerd.

AML

Bij verzwarende risicofactoren (zie tabel) die een verhoogde waakzaamheid vereisen inzake AML vraagt de maatschappij naast een kopie van het identiteitsdocument ook het uitgelezen e-ID formulier op (https://eid.belgium.be). 

Heeft u naar aanleiding van deze communicatie nog vragen?

Contacteer dan uw account manager Life of het Service Center Life via het nummer 03 244 40 44.

3 juli 2023