Ontdek de nieuwigheden van onze Fietsverzekering

Ontdek de nieuwigheden van onze Fietsverzekering

De VIVIUM Fietsverzekering won bij de lancering in 2020 reeds de Decavi award voor meest innovatieve digitale oplossing op de markt. Per 28 februari werden er enkele vernieuwingen aangebracht om de ervaring van u en uw klanten verder te verbeteren.

Daarnaast vindt er een tariefwijziging plaats.

Deze aanpassingen verbeteren de ervaring:

  1. Bijstand: IMA ontvangt automatisch klantgegevens

We hebben de samenwerking met onze bijstandsverlener IMA verbeterd. Vanaf nu wordt automatisch een geconsolideerd bestand met klantgegevens naar IMA gestuurd. 

Op die manier worden uw klanten bij pech sneller geïdentificeerd op basis van hun naam en postcode. Resultaat: ze worden sneller geholpen en we vermijden mogelijk penibele situaties waarbij ze niet geïdentificeerd zouden worden als klanten met een fietsverzekering.

  1. Klantdocumenten: u ontvangt ze automatisch per e-mail

Vanaf nu ontvangt u een e-mail met alle informatie die u hebt doorgegeven (risicokenmerken, algemene gegevens van de verzekeringsnemer, overzicht van de premies).

Met deze e-mail kunt u nagaan of u de volledige procedure hebt doorlopen en of er een mededeling naar uw klant is gestuurd om de inschrijving af te ronden.

  1. Herinneringsprocedure bij mislukte betaling via kredietkaart

Bij een eerste mislukte betaalpoging via kredietkaart had de klant oorspronkelijk 28 dagen de tijd om de betaling alsnog in orde te brengen.

Vanaf nu krijgt de klant 58 dagen de tijd om dit te doen. Bovendien wordt de klant op gepaste tijdstippen automatisch herinnerd per e-mail.

Wanneer de betaling 30 dagen uitblijft, krijgt de klant een e-mail met de melding dat er een aangetekende brief wordt verstuurd (ingebrekestelling); na 58 dagen ontvangt de klant een e-mail met de melding dat zijn contract wordt opgezegd.

U ontvangt steeds een kopie van deze e-mails.

Hoe kan de klant deze situatie rechtzetten?

  • In eerste instantie moet hij controleren of:
    • zijn kredietkaart nog steeds geldig is;
    • het plafond van zijn kredietkaart is bereikt of overschreden;
    • zijn bank een authenticatie voor deze betaling vraagt. Banken hebben de veiligheid van de internetbetalingen immers verhoogd en kunnen voor bepaalde betalingen een bevestiging vragen.
  • Als de kredietkaart niet meer geldig is (kaart is vervallen, kaart te vervangen door blokkering, diefstal, verlies enz.), dan moet de klant zijn bankgegevens rechtstreeks wijzigen via zijn klantenzone.

Hoe inloggen in de klantenzone?

    • De klant bezoekt het portaal via deze link (die de klant ook in zijn e-mail vindt).
    • De klant voert zijn e-mailadres in en klikt op 'Registreren' (hetzelfde e-mailadres als vermeld in het contract).
    • Hij ontvangt dan een e-mail met een link waarmee hij zich in zijn klantenzone kan aanmelden (die link blijft 1 uur actief).

Aanpassing van de tarieven

Om de rendabiliteit van onze portefeuille te bewaken, werd het tarief sinds 28 februari 2022 aangepast:

  • enkel voor nieuwe zaken (= geen tariefaanpassing op de bestaande portefeuille);
  • voor fietsen vanaf 3.000 euro;
  • voor de premies materiële schade en diefstal, die afhankelijk zijn van de verzekerde waarde, passen we de toegepaste coëfficiënten aan.

Voor de andere premies (bijstand, lichamelijke schade en rechtsbijstand), die forfaitair zijn, passen we een indexering toe van ±5%.
Ons tarief blijft een van de meest competitieve op de markt.

14 maart 2022