Nieuwe procedure: Automatische premievrijzetting

We stellen u  graag op de hoogte van onze nieuwe procedure voor Life-contracten met onbetaalde premies. 

Voortaan verzenden we een laatste betalingsherinnering 3 maanden na de premievervaldag. Indien daarop geen betaling volgt, zet Life-Connect het contract automatisch premievrij.

Gevolgen van de premievrijzetting

  • 30 dagen na de laatste betalingsherinnering stopt de dekking van de eventuele risicowaarborgen. (Voor de waarborg minimum Kapitaal Overlijden zal de premie uit de reserve worden geput).
  • Indien de verzekeringsnemer het contract daarna opnieuw wenst te activeren, zal het nieuwe huidige tarief worden toegepast en is een nieuwe medische acceptatie voor de risicowaarborgen vereist.
  • Voor u betekent het premievrij zetten van het contract dat de adviesvergoeding eventueel deels zal worden gerecupereerd.

Inhaalprocedure: contracten met onbetaalde premies sinds 2022

Vanaf maart 2023 starten we met het premievrij zetten van contracten zonder premiebetaling sinds begin 2022. De desbetreffende klanten schrijven we niet meer aan. Ze hebben reeds een laatste aangetekend schrijven van ons ontvangen.

Nieuwe procedure vanaf 1 april 2023

Na 1 april 2023 wordt dit nieuwe proces automatisch toegepast. De rappelprocedure duurt 3 maanden vanaf premievervaldag. We zenden uw klant 2 rappels en 1 aangetekende betalingsherinnering (contract met aanvullende waarborgen) of laatste dringende brief (contract zonder aanvullende waarborgen). 

Na het laatste aangetekende schrijven of dringende brief worden de risicowaarborgen na 30 dagen stopgezet en wordt het contract premievrij gezet.

Procedure in Life-Connect

Life-Connect brengt u per mail op de hoogte wanneer het contract premievrij is gezet. Daarbij ontvangt u ook een link naar het bijvoegsel van de premievrijzetting en het begeleidend schrijven. Deze documenten werden automatisch in Life-Connect gegenereerd en dient u aan uw klant te bezorgen.

Belangrijk! U heeft uiteraard nog de mogelijkheid om de betrokken klanten te contacteren met een betalingsuitnodiging en om een premievrijzetting te vermijden. Het volledige overzicht van de contracten met openstaande betalingen vindt u terug op de homepagina van V-Connect: Direct naar > Onbetaalde premies - Life. De huidige lijst is de stand van zaken tot eind januari 2023. Iedere maand zorgen we voor een update van de lijst. 

Hebt u naar aanleiding van deze communicatie nog vragen?

Contacteer dan uw account manager Life of het Service Center Life via het nummer 03 244 40 44.

27 februari 2023