Nieuwe functionaliteiten en optimalisaties in Life-Connect (april)

U merkt het meteen als u Life-Connect opent: sinds dit weekend ziet Life-Connect er iets anders uit. De look & feel werd aangepast om de tool nog dynamischer en intuïtiever te maken. Daarnaast werd er opnieuw een reeks nieuwe functionaliteiten en optimalisaties toegevoegd. We geven u hierbij graag een overzicht:

Medische vragenlijst in Life-Connect

Vanaf nu is er een dynamische medische vragenlijst beschikbaar in Life-Connect. Dit biedt u de mogelijkheid om de vragenlijst samen met uw klant online in te vullen. U heeft hiervoor wel expliciete toestemming nodig van uw klant. Afhankelijk van de antwoorden, wordt de lijst automatisch in Life-Connect verwerkt. Wordt er een risico gedetecteerd? Dan geven we het contract door aan onze medische dienst voor verdere verwerking en acceptatie.

Verder voorziet Life-Connect ook een aangepaste versie van de “Verklaring van de verzekerde” (vooral binnen de sportenlijst) met ook hier een automatische routing op basis van de antwoorden. Vanaf heden wordt enkel dit formulier, digitaal ingevuld en getekend aanvaard. Ontdek hoe eenvoudig dit is in Life-Connect met deze video:

Opgelet: Omwille van het medisch beroepsgeheim kunt u de ingediende vragenlijst niet meer consulteren. Het is ook niet meer mogelijk om zelf een medische vragenlijst op te laden.

Verhoogde rentevoet

Per 30/04 houdt Life-Connect rekening met de verhoogde rentevoeten. Zoals we u onlangs communiceerden, verhogen we de intrestvoet tak 21 voor nieuwe zaken en voor de portefeuille bestaande zaken over alle pijlers. U vindt de nieuwe intrestvoeten in de volgende tabel:

Voor contracten met periodieke premies passen we deze verhoogde intrestvoet toe vanaf de vervaldag in juni. Voor koopsommen en vrije premies die gestort worden na 30 april gaat de intreststijging in op het moment van storting. Onze klanten worden geïnformeerd over deze renteverhoging op het moment dat ze hun jaaroverzicht ontvangen.

Transfer van reserves van andere maatschappij

De transfer van reserves van een andere verzekeraar naar Vivium zal vanaf heden via Life-Connect verlopen. Zo heeft u dit proces voortaan zelf in handen en behoudt u het overzicht.  We zullen u binnenkort verder informeren over het proces en hoe u het eenvoudig opvolgt in Life-Connect.

Opgelet: Dit is niet mogelijk voor de contracten Langetermijnsparen en Niet-fiscaal sparen & beleggen.

Optimalisatie van het proces domiciliëring en SEPA-mandaat

Life-Connect voorziet voortaan meer mogelijkheden om bepaalde wijzigingen zelf door te voeren bij domiciliëring en SEPA-mandaat. Zo kunt u voortaan zelf:

  • een bankrekeningnummer wijzigen,
  • een nieuw SEPA-mandaat aanmaken in kader van terug in voege stellen van een contract,
  • een SEPA-mandaat stopzetten.  

Concreet betekent het dat bij een overschakeling van domiciliëring naar overschrijving, het mandaat wordt stopgezet. Ook bij premievrij zetten wordt het mandaat stopgezet. 

Document betalingsinformatie

Voortaan zal Life-Connect bij een aanpassing van een bestaande zaak, welke een bijkomende premie als gevolg heeft en die niet via domiciliëring kan worden geïnd, automatisch een betalingsinformatiedocument genereren. (Het proces is te vergelijken met het betalinginformatiedocument bij de opstart een nieuwe zaak.)

Policy-document

Life-Connect biedt u nu de mogelijkheid om het contract te raadplegen en hiervan een samenvatting te maken. Zo genereert u in een paar klikken een PDF. U kunt ook verschillende documenten bundelen tot één document. U kunt het afprinten en aan uw klant bezorgen of als bijlage toevoegen aan uw mail. Op dit policy-document worden geen actuele reserves en/of eindkapitalen weergegeven. Voor deze informatie logt uw klant best in op MyVivium.

Duurzaamheid

Sinds augustus vorig jaar moet u als makelaar peilen naar de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant voor u een spaar- of beleggingsverzekering in de 3de of 4de pijler voorstelt. In de IDD-analyse in Life-Connect werd naar aanleiding van deze nieuwe regelgeving een vragenlijst Duurzaamheidsvoorkeuren opgenomen. 

Strengere transparantievoorwaarden rond duurzaamheid
Sinds 1 januari zijn daarbovenop de transparantieverplichtingen rond duurzaamheid strenger geworden. Dat maakt het voor u en uw klant makkelijker om het duurzaam karakter van een fonds te bepalen. 

Bij een specifieke voorkeur voor categorie A en/of B dient u de klant te informeren naar het minimumpercentage om zo de spaar- en beleggingsproducten beter te koppelen aan de duurzaamheidsvoorkeuren van uw klant. 

Life-Connect biedt u hierbij begeleiding. De tool zal bij de keuze van fondsen duidelijk tonen in welke categorie een fonds hoort en voor welk percentage. Wenst u meer informatie over deze categorieën? U vindt hier de folder van Assuralia. 

Optimalisaties

Volgende optimalisaties werden doorgevoerd in het systeem:

  • Download multiple documents: download nu verschillende documenten in één keer. Handig bijvoorbeeld bij de opmaak van een nieuwe zaak.
  • 80% scenario document: een 80% berekening die is aangemaakt in het verleden kan vanaf nu op elk moment opnieuw worden gegenereerd.
  • Overzicht vervaldagberichten: de vervaldagberichten zijn nu eenvoudiger te consulteren.

30 april 2023