Life-Connect: enkele verduidelijkingen en nieuwe functionaliteiten

Graag brengen we u nog voor het einde van het jaar op de hoogte van enkele Life-Connect functionaliteiten en verduidelijken we hierbij de

  • Nieuw: Document Betalingsinformatie en inningsprocedure
  • Nieuw: Onbetaalde contracten zonder gevolg zetten bij een nieuwe zaak
  • Herinnering: Partiële acceptatie tijdens de eindejaarsperiode

Mocht u na het lezen van deze communicatie nog vragen hebben, aarzel dan niet uw Accountmanager Life te contacteren of het Service Center Life op het nummer 03 244 40 44.

Document Betalingsinformatie en inningsprocedure

Let op de inningsprocedure wijzigt: vanaf nu moet de eerste premie en eventuele inhaalpremie steeds manueel gestort worden, ook bij domiciliëring.

Bij het opmaken van een nieuwe zaak vindt u het document Betalingsinformatie met duidelijke instructies in Life-Connect. Het aangepast document kunt u hier raadplegen. 

Naar aanleiding van deze wijziging overlopen we hierbij graag de inningsprocedure:

SEPA-domiciliëring of overschrijving:

  1. Nieuwe zaken:
  • SEPA- domiciliëring:
    • Verplicht bij maandelijkse premies (uitgezonderd bij IPT en POZ).
    • 1ste premie en “inhaalpremie” of “koopsom”: steeds via overschrijving
      • Deze betalingsuitnodiging (brief Betalingsinformatie) wordt opgemaakt in Life-Connect en door de makelaar aan de klant bezorgd. Vivium stuurt de uitnodiging niet na, maar bij niet-betaling volgt er wel een rappel via de post.
    • De domiciliëring wordt pas opgevraagd vanaf de 2de betaling (zowel bij maand- als jaarpremie). 
  • Overschrijving:
    • Bij keuze voor “Overschrijving” wordt de 1ste betalingsuitnodiging (brief Betalingsinformatie) opgemaakt in Life-Connect en door de makelaar aan de klant bezorgd. Vivium stuurt de uitnodiging niet na via de post. 
    • Vanaf het 2de vervaldagbericht stuurt Vivium dit rechtstreeks via de post naar de klant.
  1. Bestaande zaken met een actieve SEPA-domiciliëring:
  • Bij premieverhoging => steeds per domiciliëring
  • Bij inhaalpremie =>Life-Connect vraagt automatisch naar uw keuze voor domiciliëring of overschrijving 
  • Bij koopsom (IPT/POZ) => steeds per overschrijving

80%-optimalisatie rond de vervaldag: rekent Life-Connect een premie als “onbetaald” of “betaald”?

  1. Betalingswijze contract loopt per SEPA-domiciliëring:
  • 6 werkdagen vóór en 6 werkdagen na de vervaldag veronderstelt Life-Connect dat de premie betaald is/wordt
  • In de berekening wordt dus de betaling van die vervaldag “meegenomen”
  1. Betalingswijze contract loopt per Overschrijving:
  • Life-Connect gaat uit van de reële situatie:
    • betaling is binnen: betaling wordt “meegenomen”
    • betaling is (nog) niet binnen en vervaldag ligt vóór berekeningsdatum: betaling wordt niet meegenomen

Contracten met een ideaal klimmende rente:

In het geval van een ideaal klimmende rente wordt het contract jaarlijks, op de hoofdvervaldag, verhoogd met het gekozen stijgingspercentage. Dit proces neemt tot maximum 4 dagen in beslag en bevriest het contract. Life-Connect toont u dan een foutboodschap die meldt dat het verzoek niet in behandeling kan worden genomen. Tijdens deze periode vragen we u om de berekeningen later uit te voeren.

Partiële acceptatie 

Het is sinds kort mogelijk om een contract in te dienen ínclusief aanvullende waarborgen en de effectieve contractopmaak te splitsen. Voor het gedeelte Pensioenopbouw kunt u onmiddellijk de contract afdrukken en later – na medische en/of financiële acceptatie –een bijvoegsel afdrukken met de aanvullende waarborgen.

U zorgt er zo voor dat de klant al onmiddellijk een premie voor het gedeelte Pensioenopbouw kan betalen. Als gevolg komt de eventuele fiscale aftrek zo niet in het gedrang. Dit is zeker in de drukke eindejaarsperiode een extra troef.  

Om u op weg te helpen kunt u hier de instructievideo herbekijken.

Nieuwe zaak: onbetaalde contracten zonder gevolg zetten

Sinds 12/12 kunt u in Life-Connect bij de opmaak van een nieuwe zaak het contract zonder gevolg zetten omdat de klant de eerste premie niet zal betalen.

Hierbij tonen we u graag de werkwijze in Life-Connect:

Bij het scherm “Contractoverzicht” gaat u naar “Contract wijzigen” .

 

Onder “Contract”, klikt u nogmaals op “Contract wijzigen”.


 

U past het Contractstatus aan naar “Afgewezen”.


 

Vergeet onderaan ook niet op “Wijzigingen toepassen” te klikken.

Let op:

  • Bij een partiële acceptatie is het niet mogelijk om een contract manueel zonder gevolg te zetten vanuit Life-Connect. In deze situatie stuurt u een mail naar het volgende mailadres: cml-production-antwerpen@vivium.be.
  • Indien de berekeningsdatum samenvalt met de vervaldag, dan beschouwt Life-Connect de berekeningsdatum als “vorige vervaldag”. Bijvoorbeeld: de vervaldag van de overschrijving is 1/12 en de berekening wordt op dezelfde dag uitgevoerd, dan beschouwt Life-Connect 1/12 als de vorige vervaldag en niet 1/11.

19 december 2022