Life-Connect: Belangrijke vernieuwing in ons aanbod Life en nieuwe functionaliteiten - Release 8/8/2022 - Vivium informeert
Life-Connect: Belangrijke vernieuwing in ons aanbod Life en nieuwe functionaliteiten - Release 8/8/2022
Vandaag stellen we u graag een reeks nieuwigheden in Life-Connect voor. We zetten met deze nieuwigheden in op een verbeterde gebruikservaring, ruimere mogelijkheden zowel bij nieuwe zaken als bij het beheer van uw portefeuille én een verbetering van ons productaanbod.
De belangrijkste nieuwigheden op een rijtje:
- Aanpassing 80%-regel voor nieuwe zaken IPT
- Meerdere Tak 23-fondsen in 1 contract
- Aanpassen van de investeringsstrategie van uw klanten
- Integratie van de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant
- Afzonderlijk aanvaarden van hoofdwaarborg en aanvullende waarborgen (partiële acceptatie)
- Plaatsingsmandaten
Hieronder maakt u verder kennis met deze uitbreidingen.
Ontdek de nieuwe mogelijkheden in Life-Connect en aarzel niet om uw accountmanager meer informatie te vragen. Onze Business School organiseert ook nieuwe Life-Connectopleidingen in september en oktober. Ontdek de nieuwe opleidingskalender hier. Via de Filter kan u eenvoudig de opleidingen Leven/Fiscaliteit consulteren.
Aanpassing 80%-berekening nieuwe zaken IPT
Bij het aanmaken van een nieuwe zaak IPT in Life-Connect, houdt de berekening van de 80%-grens vanaf nu rekening met de nieuwe berekeningsmethode van de forfaitaire raming van het wettelijk pensioen.
Optimalisaties van bestaande zaken zijn even niet meer mogelijk tot de nodige aanpassingen in Life-Connect zijn geïntegreerd. We brengen u hierover spoedig op de hoogte.
Zoals u weet, staat er voor de actieve contracten in het najaar een herberekeningsactie 80%-grens gepland (we verwijzen in dit verband naar onze communicatie De gewijzigde fiscale berekeningsmethode 80% dd. 7/7). Meer informatie over uw rol in deze actie en hoe wij u zullen bijstaan ontvangt u binnenkort.
Meerdere Tak 23-fondsen in één contract
U kunt een gespreid en gevarieerd aanbod fondsen aanbieden aan uw klanten.
We kondigden het reeds aan in april op de Vivium Day: een volgende stap in de vernieuwing in ons productaanbod is de mogelijkheid om meerdere Tak 23-fondsen te selecteren voor één contract. En dit voor alle Life-producten waarin u Tak 23 kunt aanbieden.
Uw klant kan zo in een gespreid en gevarieerd aanbod fondsen beleggen voor de opbouw van zijn pensioen of vermogen, volgens zijn profiel en voorkeur op het vlak van beleggingstype en duurzaamheid.
Dit zijn de fondsen die we momenteel in Tak 23 aanbieden om een optimale samenstelling voor uw klanten uit te bouwen:
We komen hiermee tegemoet aan de groeiende vraag van zowel bestaande als nieuwe klanten naar een kwalitatief, duurzaam fondsenaanbod met een open architectuur.
Life-Connect ondersteunt u hierbij en begeleidt u met de nodige tools. De IDD-analyse voor nieuwe klanten is geïntegreerd en op deze manier gaat u eenvoudig na welke combinaties geschikt zijn op basis van de volatiliteit van de fondsen. Zo stemt u het voorstel zo goed mogelijk af op het risicoprofiel van uw klant. De tool Portefeuillesamenstelling Tak 23 helpt u om na te gaan of de gekozen samenstelling past binnen het profiel van de klant. U vindt deze tool op V-Connect > Bibliotheek > Mifid/AML.
Wenst u meer informatie rond Tak 23 en de selectie van meerdere fondsen in één contract? Dan stellen we u met plezier de e-learnings van onze Business School voor.
Aanpassen van de investeringsstrategie van uw klanten
U kunt zelf investeringsparameters aanpassen in functie van de wijzigende voorkeuren van uw klanten.
Vanaf nu kunt u in Life-Connect zelf essentiële investeringsparameters van bestaande én nieuwe contracten wijzigen.
U kunt afzonderlijke verdeelsleutels opmaken voor nieuwe periodieke premies en koopsommen/ backservices. De opgebouwde reserves in bestaande contracten kunt voortaan afzonderlijk beheren via Life-Connect. We creërden een nieuw switchbeleid met tal van gratis overdrachtsmogelijkheden. Bovendien zijn overdrachten vanuit het Cashfonds altijd gratis.
Dit biedt volgende voordelen voor u en uw klant:
- Flexibiliteit naar aanleiding van wijzigende noden en voorkeuren van de klant
- Geautomatiseerd en gestandaardiseerd proces: investeringswijzigingen kunnen direct in Life-Connect verwerkt worden
- Snellere dienstverlening naar de klant: De makelaar krijgt via Life-Connect rechtstreeks de juiste documenten om de aanvraag af te werken en voor te leggen aan de klant.
We nemen u graag mee doorheen dit proces aan de hand van deze instructievideo.
Voor de winstdeelname legt u in samenspraak met de klant bij opstart van het contract een investeringsstrategie vast.
Nu ook bevraging van “duurzaamheidsvoorkeuren” binnen de IDD-Zorgplicht
Life-Connect integreert de nieuwe regelgeving rond duurzaamheidsvoorkeuren.
Vanaf augustus 2022 vereist Europese regelgeving dat u bij de geschiktheidsbeoordeling voor spaar- en beleggingsproducten ook de duurzaamheidsvoorkeuren van de klant aftoetst.
Life-Connect integreert deze nieuwe regelgeving door de toevoeging van enkele vragen.
De klant kan dan aangeven of hij het al dan niet belangrijk vindt dat het product investeert in duurzaamheidsaspecten. Assuralia stelde een folder op om u te helpen deze materie toe te lichten aan uw klanten.
Het resultaat van de duurzaamheidsvoorkeuren in combinatie met het gekozen product wordt opgenomen in de adviesfiche.
We tonen u graag aan de hand van deze instructievideo hoe Life-Connect dit voor u faciliteert.
Partiële acceptatie
U kunt in Life-Connect de hoofdwaarborg van een polis en aanvullende risicowaarborgen afzonderlijk aanvaarden.
Het proces van de medische acceptie kan in een later stadium worden afgerond, waardoor het de finalisatie van een polis niet meer afremt. Dit heeft de volgende voordelen voor u en uw klant:
- Versnelde betalingsmogelijkheid: De makelaar krijgt via Life-Connect rechtstreeks de nodige documenten zodat de klant zijn betaling tijdig kan uitvoeren.
- Verhoogde garantie tijden jaarovergangen: De nodige betalingen voor een jaarovergang kunnen tijdig worden uitgevoerd. Zo blijft het fiscaal voordeel voor uw klant gewaarborgd.
- Meer klantzekerheid voor u: Door de versnelde oplevering van de nodige contractuele betalingsdocumenten is de klant in een vroeger stadium gebonden aan de makelaar.
We nemen u graag mee door het vernieuwde proces aan de hand van deze instructievideo.
Indienen aanvraag voor plaatsingsmandaat
Verbeterde opvolging van de aanvraag en snellere dienstverlening richting de klant
Voortaan worden de aanvragen en de bijhorende informatie op een gestructureerde manier in Life-Connect afgehandeld. Dit levert volgende voordelen voor u en uw klant:
- Optimalisatie van de aanvraagopvolging: Door het opladen van de nodige documentatie in Life- Connect en het maximaal hergebruiken van beschikbare informatie, vermindert het risico op fouten.
- Snellere dienstverlening naar de klant: De makelaar krijgt via Life-Connect rechtstreeks de juiste documenten om de aanvraag voor een plaatsingsmandaat af te werken en voor te leggen aan de klant. De doorlooptijd verkleint hierdoor aanzienlijk.
- Veilige bewaring van documenten: Documenten kunnen ondertekend en bewaard worden in het systeem voor verdere controle.
Hoe u juist een plaatsingsmandaat indient in Life-Connect kunt u zien in de instructievideo.
En Life-Connect blijft evolueren
We werken aan voortdurende verbetering van Life-Connect. Zo hebben we onlangs een aantal uitbreidingen aan onze beroepenlijst opgenomen.
Zoals vermeld is nog deze zomer een volgende release gepland rond de nieuwe 80%-berekening voor uw portefeuille IPT-contracten.
Communicatie rond automatische indexatie van premie verdwijnt
Naast bovenstaande vernieuwingen, blijven we onze efficiëntie verhogen door overbodige processen en communicatie te schrappen. Concreet verdwijnt vandaag de communicatie rond de automatische indexatie van de premie.
Klanten die bij aanvang van hun contract kozen voor deze indexatie, werden hier telkens vooraf van verwittigd. Ook u kreeg hiervan vooraf een overzicht.
Het gaat hier over:
- klanten met een klassiek en/of een universal life contract, die kozen voor automatische aanpassing van hun contract aan het fiscale maximum voor Pensioensparen of Langetermijnsparen;
- evenals klanten die kozen voor indexatie van hun premie met een voorafbepaald percentage;
- ook klanten met klassiek contract die voorheen een aanbod kregen voorafgaand aan de indexatie, zullen dit niet langer ontvangen. Hun contract wordt ook automatisch geïndexeerd.
Aangezien het over de zuivere uitvoering van hun contract gaat, is deze communicatie overbodig en leverde die terecht opmerkingen op.
Daarom besloten we om deze communicaties vanaf nu niet langer te versturen. Noch u, noch uw klanten ontvangen nog een bevestiging per brief dat het contract volgens de initiële afspraak wordt uitgevoerd. Op die manier schroeven we de administratieve rompslop verder terug.
Mochten klanten hierover toch vragen stellen, dan kunt u hen geruststellen.
We hopen u bij deze voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben of problemen ondervinden bij het gebruik van Life-Connect, dan kan u steeds terecht bij uw account manager of via het Service Center Life op het nummer 03/244 40 44.
8 augustus 2022