De gewijzigde fiscale berekeningsmethode 80% IPT en groepsverzekering zelfstandige bedrijfsleiders: wat betekent het voor u en uw klanten?

Waarover ging het ook al weer? 

De berekeningsmethode van de forfaitaire raming van het wettelijk pensioen in de 80% formule werd recent grondig gewijzigd. In onze “Vivium Informeert” van 9 mei jl. vindt u een uitgebreide toelichting van de nieuwe berekeningsmethode.

Afhankelijk van de concrete situatie van uw klant (en de mate waarin zijn contract reeds is geoptimaliseerd), kan deze nieuwe berekeningsmethode een aanzienlijke negatieve impact hebben op het totale pensioenkapitaal dat hij via zijn IPT of groepsverzekering zelfstandige bedrijfsleiders op een fiscaal aantrekkelijke manier kan opbouwen.

Aanpassing van Life-Connect

Deze wijziging is ingrijpend en aanvankelijk waren er nog heel wat onduidelijkheden.

Ondertussen kunnen we u bevestigen dat de nieuwe berekeningsmethode in Life-Connect wordt geïntegreerd in de loop van augustus.

De exacte datums delen we u zo spoedig mogelijk mee.

Wij willen u met aandrang vragen om in de tussentijd de nodige terughoudendheid en voorzichtigheid aan de dag te leggen bij het inbrengen van nieuwe zaken en bij  het optimaliseren van bestaande zaken. Indien de premie nog volgens de oude 80% formule wordt berekend, kan deze de 80% grens (volgens de nieuwe formule) overschrijden, waardoor ze mogelijk fiscaal verworpen wordt.

Wenst u een 80% berekening voor een klassiek contract? Voor deze contracten zal u voortaan de berekening in Life-Connect moeten uitvoeren als offerte “nieuwe zaak”.

Heeft u in de tussentijd een dringend dossier waarvoor u nu reeds een aangepaste 80% berekening wilt uitvoeren? Neem dan contact op met uw Account Manager.

Herberekening 80% grens actieve contracten in het najaar

Om de herberekening van de 80% grens (volgens de nieuwe formule) te kunnen uitvoeren, hebben we extra gegevens nodig waarover we vandaag niet beschikken.

Concreet gaat het om:

  • De bedrijfsleidersbezoldiging van kalenderjaren 2020, 2021 en 2022
  • Een gedetailleerd overzicht van de carrière van uw klant (inclusief sociaal statuut gedurende deze carrière)

Wij zullen u later nog informeren over uw rol (waaronder het verzamelen van de hierboven vermelde gegevens en het uitvoeren van de berekeningen) in deze actie en hoe we dit kunnen faciliteren. Samen met jullie hulp zullen we deze actie tot een goed einde brengen in het belang van onze gezamenlijke klanten.

Mocht u nog vragen hebben in verband met deze communicatie, dan kan u steeds terecht bij uw accountmanager en het Service Center Life op het nummer: 03 244 40 44.

19 juli 2022