Bijstand mobiliteit: 8 vragen en antwoorden

Wist u dat de bijstandsverlening ook geldt voor ‘oude’ motorcontracten? Dat ook kampeerwagens tot 5 ton een beroep kunnen doen op de bijstand van Vivium? Dat de bijstand voor oldtimers ook zonder tussenkomst van een beheerder kan worden afgesloten? Wat het verschil is tussen de waarborg ‘Lekke band’ en de bandenwaarborg in de omniumformule? En hoe het bijstandstarief is opgebouwd?

U vindt de antwoorden op deze en andere vaak gestelde vragen, in onderstaand artikel.

1. Geldt de Vivium Bijstand ook voor ‘oude’ motorcontracten?

Ja. De bijstandsverlening van Vivium geldt voor álle motorcontracten, dus ook voor de polissen startend met xx.

Wist u dat?

De Liberty Rider-app voor motorrijders contacteert automatisch de hulpdiensten en/of de bijstand als een motorrijder een val maakt. Een levensbelangrijke actie. Zo werd bijvoorbeeld onlangs een Belgische motorrijder in Frankrijk zwaargewond teruggevonden naast de snelweg. Het arme slachtoffer had twee hele dagen in de berm gelegen voor hij gevonden werd. Dat zou niet het geval geweest zijn met de Liberty Rider-app.

2. Kunnen ook mobilhomes een beroep doen op de bijstand?

Ja, ook grote, zware voertuigen zoals motorhomes of kampeerwagens kunnen bij pech of ongeval een beroep doen op de Vivium Bijstand. De afmetingen van het voertuig spelen trouwens geen rol, de maximaal toegelaten massa (MTM) mag wel niet meer bedragen dan 5 ton.

3. Wat doet de Vivium Bijstand bij diefstal of poging tot diefstal van een voertuig?

De bijstand Diefstal komt tussen:

  • na een poging tot diefstal
  • bij diefstal
  • bij carjacking

van het voertuig.

Kan het traject door de (poging tot) diefstal niet verdergezet worden? Dan zorgt de bijstand voor:

bij beschadiging van het voertuig:

  • wegslepen naar een garage (indien nodig)
  • het onmiddellijk sturen van een takelwagen
  • het vervoer om het herstelde voertuig op te halen
  • een vervangwagen tijdens reparaties tot 30 dagen
  • een herstelling ter plaatse zodat de klant onmiddellijk terug mobiel is

en bij diefstal van het voertuig:

  • de eventuele bewaringskosten
  • het vervoer naar het autoverhuurbedrijf (heen en terug)
  • het vervoer voor de terugkeer naar huis of naar de bestemming (inclusief passagiers, dieren en bagage)
  • de logieskosten  gedurende 5 dagen (70 euro per nacht per persoon tot maximaal 5 nachten)

In het buitenland wordt daarnaast ook gezorgd voor:

  • de kosten van bewaring gedurende 1 maand (in plaats van 3 dagen in België)
  • de repatriëring van het voertuig
  • het opsturen van wisselstukken

Meer informatie over de waarborg Diefstal vindt u in de informatiefiche en de algemene voorwaarden.

4. Wat houdt de Bandenwaarborg in?

De Bandenwaarborg garandeert bijstand bij een lekke band door accidentele schade. Onder accidentele schade verstaan we elke volledige of gedeeltelijke verslechtering waarvan de oorzaak buiten de gewaarborgde band ligt en de goede werking ervan hindert, als gevolg van:

  • een lekke band
  • een daad van vandalisme
  • een schok die een bult veroorzaakt en de band onbruikbaar maakt

De vergoeding wordt als volgt berekend:

  • banden waarvan het profiel meer dan 8 millimeter is, worden 100% vergoed
  • banden waarvan het bandenprofiel gelijk of minder dan 8mm is, worden vergoed onder aftrek van een forfaitair percentage van 15% per millimeter slijtage van minder dan 8 millimeter
  • banden waarvan het bandenprofiel gelijk of kleiner is dan 2 millimeter worden niet vergoed

Deze waarborg is geldig op het Belgisch grondgebied, binnen een straal van 30 kilometer buiten de grens.

Wat het verschil is tussen deze waarborg en de dekking bandenschade in de omniumwaarborg? Wel, bij de omniumformule is schade aan de band enkel gedekt, als er ook schade is aan de carrosserie van de wagen.

5. Waaruit bestaat de waarborg ‘Upgrade voertuig’?

Heeft uw klant recht op een vervangingsvoertuig, dan wordt geen borgsom gevraagd. Het vervangvoertuig zal ook van eenzelfde categorie (of eentje lager) zijn dan het eigen voertuig. Deze waarborg geldt voor voertuigen van het type berline, break, monovolume, minibus en een voertuig voor meerdere doeleinden. Het is afhankelijk van de beschikbaarheid van deze voertuigcategorie bij de verhuurders in een straal van 30 kilometer.  

Is er niet meteen een vervangingsvoertuig van een gelijkwaardige of onmiddellijk lagere categorie beschikbaar, dan ontvangt uw klant, binnen een termijn van 48 werkuren, een voertuig van het type Economy in afwachting van een vervangwagen van een gelijkwaardige of onmiddellijk lagere categorie.

Vindt de bijstand geen vervangingsvoertuig voor uw mobilhome? Dan ontvangt u gedurende maximaal 5 dagen een vergoeding van 200 euro per dag.

6. Waar zijn de bijstandsformules van Vivium geldig?

De bijstand bij pech, diefstal en ongeval is gedekt in België en de landen op het verzekeringsbewijs. De bijstand ‘Personen’ geldt wereldwijd.              

7. Krijgen oldtimers ook bijstand?

Jazeker! De bijstand van Vivium geldt ook voor oldtimers:  

  • Bij immobilisatie van het voertuig door een lekke band (op voorwaarde dat het voertuig een volledig reservewiel heeft), een ongeval, een poging tot diefstal of een defect.  
  • Bij immobilisatie in een Benelux-land, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk of Zwitserland, organiseert en betalen we het sturen van een monteur die, indien nodig, het voertuig naar een hersteller sleept en de inzittenden naar de woonplaats van de verzekerde brengt.
  • Is het voertuig in een ander land dan het bovengenoemde geïmmobiliseerd, dan wordt het gesleept naar een hersteller in het land waar het geïmmobiliseerd is. Moet het voertuig gerepatrieerd worden naar België, dan zijn de repatriëringskosten ten laste van de verzekerde.

Goed om weten

De bijstand voor oldtimers kan ook rechtstreeks afgesloten worden via V-Connect zonder tussenkomst van onze beheerders.  

8. Hoe is het tarief van de bijstand Auto opgebouwd?

In tegenstelling tot vroeger is het tarief van de Bijstand Auto niet meer gebonden aan de startleeftijd van het voertuig maar evolueert het mee in de tijd. Vroeger sloot u bijvoorbeeld een contract af voor een nieuwe wagen en bleef de premie onveranderd. Vandaag hanteren wij onderstaande tabel. Dat betekent dat de premie evolueert gedurende de looptijd van het contract.

  Premie
Bijstand ongeval zonder vervangwagen 1,5% tarief BA
Bijstand ongeval met vervangwagen 3,5% tarief BA
Bijstand pech < 3 jaar € 10
Bijstand pech 3-5 jaar € 40
Bijstand pech > 5 jaar € 70
Bijstand na diefstal € 20
Bijstand personen € 25
Upgrade voertuig € 30
Bandenwaarborg € 30

Meer weten?

Hebt u nog vragen over de Bijstand Auto? Aarzel dan niet om een beroep te doen op uw account manager Non-Life. Hij helpt u graag verder. 

18 september 2023